Orzeczenie: Gintec

Wydano: 2007-11-08
Sygnatura: C-374/05
Wydał: Europejski Trybunał Sprawiedliwości
Rodzaj orzeczenia: Informacja Publiczna
Rodzaj prawa: międzynarodowe

OMÓWIENIE POCHODZI Z PUBLIKACJI BIBLIOTEKI TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Nr 11/07

opracował dr Przemysław Mikłaszewicz

1.Dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się doproduktów leczniczych stosowanych u ludzi dokonuje pełnej harmonizacjikwestii reklamy produktów leczniczych, zaś przypadki, w których państwaczłonkowskie są uprawnione do przyjęcia przepisów stanowiącychodstępstwo od zasad ustanowionych w tej dyrektywie są wyraźniewymienione. Państwo członkowskie nie może ustanowić w ustawodawstwiekrajowym całkowitego i bezwarunkowego zakazu wykorzystywania w reklamieproduktów leczniczych adresowanej do ogółu społeczeństwa oświadczeńosób trzecich, podczas gdy ich wykorzystywanie, zgodnie z tą dyrektywą,może być ograniczone wyłącznie z uwagi na ich szczególną treść lubcharakter osoby, od której pochodzą.

2. Dyrektywa 2001/83 zobowiązuje państwa członkowskie doustanowienia w ich przepisach krajowych zakazu wykorzystywania wreklamie środków leczniczych skierowanej do ogółu społeczeństwadeklaracji osób trzech, jeżeli powołują się one w formienieodpowiedniej, zatrważającej lub wprowadzającej w błąd naprzypisywane właściwości uzdrawiające w rozumieniu art. 90 lit. jdyrektywy 2001/83. Wykładni pojęcia „przypisywane właściwościuzdrawiające” należy dokonywać w ten sposób, że nie obejmuje onopowołania się na polepszenie dobrego samopoczucia osoby, o ile nieodniesiono się do skuteczności terapeutycznej produktu leczniczegopolegającej na wyeliminowaniu szczególnej choroby. Artykuł 90 lit. cdyrektywy 2001/83 zobowiązujerównież państwa członkowskie do ustanowienia w ich przepisach krajowychzakazu wykorzystywania w reklamie środków leczniczych skierowanej doogółu społeczeństwa deklaracji osób trzech, jeżeli deklaracje tewywołują wrażenie, że stosowanie produktu leczniczego przyczynia się dopoprawy ogólnego dobrego samopoczucia.

3. Artykuł 87 ust. 3, art. 88 ust. 6 oraz art. 96 ust. 1 dyrektywy2001/83 zakazują reklamy produktu leczniczego w formie ogłoszonego wInternecie losowania nagród w zakresie, w jakim taka reklama sprzyjairracjonalnemu stosowaniu tego produktu leczniczego i prowadzi dobezpośredniej jego dystrybucji wśród odbiorców oraz rozprowadzaniadarmowych próbek.

Pliki do pobrania:
Dodaj komentarz

autor:



Dodano: 2008-07-21 22:48:27